پیشرفت های ایران در حوزه ارتباطات،
دولت هوشمند و پنجره ای که به شفافیت دستگاههای دولتی گشوده شد
به گزارش مداربسته، ایجاد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند همچون اقداماتی است که برای تسهیل فعالیت مردم و بی نیازی از تبادلات کاغذی مورد توجه قرار گرفت و آن طور که اعلام شده بالغ بر ۷۷ درصد خدمات دولتی از راه این پنجره ارائه شد و ۵۷ میلیون ایرانی به خدمات مورد نیاز خود دسترسی دارند.
به گزارش مداربسته به نقل از ایسنا، حکمرانی هوشمند در واقع استفاده از فناوری و نوآوری برای تسهیل و در فرآیندها در سازمان های دولتی است که سبب مشارکت بیشتر شهروندان با تعامل مستقیم با دولت می شود. این حکمرانی به شهروندان امکان می دهد به صورت آشکار به داده های در ارتباط با مدیریت دولتی و تخصیص بودجه دسترسی داشته باشند و بطور قطع این شفافیت، اعتماد به دولت ها را بهبود می بخشد.
در همین راستا خیلی از کشورهای جهان همچون ایران با تحول در حکمرانی خود بسمت دولت هوشمند گام برداشته و از فناوری برای حل چالش های مدیریتی بهره بردند. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با همین هدف یعنی عرضه خدمات متنوع دولتی به شکل الکترونیکی و یکپارچه سازی آنها برای شهروندان افتتاح شد.
این پنجره بعنوان یک درگاه واحد، امکان دسترسی سریع و آسان به خدمات مختلف دولتی را برای کاربران فراهم می آورد. همینطور با تجمیع خدمات مختلف، باعث تسریع در عرضه خدمات و افزایش شفافیت در انجام امور اداری شده و امکان پیگیری آنلاین و پیشگیری از ترددهای غیرضروری، از دیگر مزایای این سامانه بحساب می آید.
آخرین وضعیت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
بر مبنای آخرین آمار رسمی اعلام شده ۱۳۷ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده و بالغ بر ۷۷ درصد خدمات دولتی از راه این پنجره عرضه می شود. همینطور ۱۴ درصد خدمات دستگاههای اجرایی هوشمندسازی شده است و بیشتر از ۵۷ میلیون ایرانی از راه این پنجره به خدمات مورد نیاز خود دسترسی دارند.
محمد محسن صدر- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در اینباره گفتخ است بیشترین رجوع کاربران به سامانه های وزارت آموزش و پرورش با بیشتر از ۱۶ میلیون رجوع و پس از آن وزارت راه و شهرسازی با بیشتر از ۴ میلیون و سازمان تأمین اجتماعی با بیشتر از ۳ میلیون رجوع بوده است.
همچنین سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و پنجره واحد خدمات دانشگاهی وزارت علوم با بیشتر از ۱، ۵ میلیون، سامانه خدمات الکترونیک انتظامی- سخا با بیشتر از یک میلیون، درگاه ملی مجوزهای کشور با بیشتر از یک میلیون و سازمان امور مالیاتی با بیشتر از ۶۰۰ هزار رجوع در رتبه های بعدی مردم برای دریافت خدمات الکترونیکی دولت هوشمند به حساب می آید.
مهم ترین تکلیف سالیانه برای دولت هوشمند
طبق آئین نامه اجرایی هوشمندسازی خدمات دولت دستگاههای اجرایی مکلف هستند سالی ۲۰ درصد خدمات خویش را هوشمند کنند به طوریکه تا پایان برنامه هفتم توسعه ۱۰۰ درصد خدمات هوشمند شده باشد.
همچنین دستگاههای اجرایی باید تا آخر سال ۱۰۰ درصد خدمات خویش را بشکل الکترونیکی و از راه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس مردم قرار دهند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب