رئیس كارگروه كودك و نوجوان مركز ملی فضای مجازی

نوجوانان به سادگی دورمان می زنند!

نوجوانان به سادگی دورمان می زنند! به گزارش مداربسته، رئیس کارگروه کودک و نوجوان مرکز ملی فضای مجازی که تهیه کنندگی چند برنامه تلویزیونی در رابطه با نوجوانان را برعهده دارد، ضمن تشریح مشکلات تولید محتوای فرهنگی - هنری برای این گروه سنی بخصوص در صدا و سیما، تصریح کرد: صیانت از فضای مجازی را حمایت معنا می نماییم ولی «فیلترینگ» اولین راهکارمان است؛ آنهم در حالی که در عصر هوش مصنوعی نوجوانان به سادگی می توانند دورمان بزنند تا به محتوای مطلوب خود دست یابند.


سیدحمید امامی که علاوه بر تهیه کنندگی آثار کودک و نوجوان برای شبکه های تلویزیونی، ریاست کارگروه کودک و نوجوان مرکز ملی فضای مجازی را هم برعهده دارد، در گفتگوی تفصیلی با ایسنا، در رابطه با تولید محتوا برای این گروه سنی و چالش های در رابطه با آن مطالب مختلفی را بیان کرد. او این گفتگو را محتواسازی برای کودک و نوجوان شروع کرد اما از آنجائیکه توزیع محتوا و رساندن آن به مخاطب، امروز بدون فضای مجازی ممکن نیست، در قسمت های مختلف در رابطه با سیاستگذاری های کارگروه کودک و نوجوان مرکز ملی فضای مجازی سخن گفت.
امامی در رابطه با چگونگی شکل گیری کارگروه کودک و نوجوان مرکز ملی فضای مجازی و هدف و فعالیتهای این مرکز، اظهار داشت: سیدمحمدامین آقامیری، رئیس مرکز ملی فضای مجازی به واسطه دغدغه ای که در حوزه کودک و نوجوان داشت، در تیرماه ۱۴۰۲ تصمیم گرفت اتفاق متفاوتی را در این عرصه رقم بزند. از آن جایی که مرکز ملی فضای مجازی کار سیاستگذاری و گرد هم آوردن تمامی دستگاه ها در حوزه کودک و نوجوان را برعهده دارد، بعد از اتفاقات سال ۱۴۰۱ و درک این حقیقت که فضای مجازی تا چه اندازه دارای اهمیت است و نوجوانان چه تأثیر پررنگی در جامعه دارند، برای همگرا کردن دستگاههای متولیِ این حوزه و کمک به اجرایی شدن تصمیمات، کارگروه کودک و نوجوان مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شد.
او با تکیه بر اهمیت کنشگری نوجوانان در امور مختلف، افزود: ازاین رو تصمیم گرفته شد به نوجوان ها میدان داده شود تا خودشان برخی کارها و فعالیتها را برعهده بگیرند و دیگر تصمیمی از جانب ما برای آنها گرفته نشود. در واقع تلاش کردیم به جای محدودسازی به سمت هدایت در چارچوب حمایت این گروه حرکت نماییم. در نهایت بعد از چندین جلسه گفتگو و مطالعه ی «سند صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی» تصمیم هایی با نگاههای متفاوتی گرفته شد.

نقاط ضعف

سند

صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی

امی البته «سند صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی» را خالی از ایراد و اشکال ندانست و بیان نمود: این سند، جامع و راهگشا نیست. هرچند که سال ها زمان برای نگارش آن صرف شده است که از همین مورد میتوان بعنوان بزرگترین مشکل این سند نام برد چون که کودک یا نوجوانی که امروز می بینیم با کودک و نوجوانِ ۱۰ سال قبل متفاوت می باشد و جهان کودک و نوجوان ۱۰ سال پیش هم امروز فرق کرده است. نقطه ضعف دیگری که وجود داشت در این بود که یک سند واحد برای گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان نوشته شده است و هیچ تفکیکی هم صورت نگرفته که سبب می شود هرچه برای مراقبت از یک کودک ۸ ساله در فضای مجازی می نویسیم از یک نوجوان ۱۶ ساله هم توقع داشته باشیم که این امکانپذیر نیست؛ مانند آن که بخواهیم برای همه گروههای سنی که ذکر شد، یک نوع برنامه بسازیم!

صیانت به معنای محدودیت نیست!

او اضافه کرد: به شکل کلی زمانیکه واژه «صیانت» به میان می آید نخستین تعریف در ذهن همه «محدودیت» است، هرچند تلاش نماییم تفسیر زیباتری از آن داشته باشیم. در صورتیکه باید بدانیم تعریف آن مترادف با «حمایت» است. بنابراین سندی که به نگارش درآمده بایدها و نبایدهای فراوانی دارد که از نگاه من برای سه گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان به شکل یکسان قابل اجرا نیست. کودک زیر ۹ سال باید تحت مراقبت مستقیم خانواده باشد و وظیفه ما آموزش خانواده است، اما برای گروه سنی بالای ۹ سال که علاقه به کنشگری و تعامل دارد و خانواده و مربی به تنهایی امکان هدایتگری ندارد، باید به شکل دیگری اندیشید.

بیشتر بخوانید:

سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی چه می گوید؟


ماجرای بومی سازیِ یک الگوی جهانی

رئیس کارگروه کودک و نوجوان مرکز ملی فضای مجازی در رابطه با الگوی جدیدی که برای گروه سنی بالای ۹ سال عرضه کرده اند، توضیح داد: در ابتدا باید بگویم که این الگو از مدلهای تجربه شده جهانی الگو گرفته و بومی سازی شده است. یک مدل پیشنهادی داریم در ۳ بخش که با ۳ «M» مشخص می شوند. نخستین بخش «Monitoring» است به معنای بررسی و تنظیم گری تمامی محتوا تا محتوای درست و خوبی تولید و ارائه شود. دومین بخش «Mentoring» است، با این راهکار که هدایت بخش تولید را در اختیار دارد و بخش سوم این مسیر «Marketing» است با این رویکرد که با عنایت به ۲ مرحله پیشین تلاش می شود که این تولیدات دیده شوند.
او با اشاره به اینکه این برنامه در جهت پشتیبانی از فضای کودک و نوجوان در این راه در حال حرکت است، اظهار نمود: در گام اول تنظیم گری با عنایت به مسیر فرهنگی ما در این راه وجود دارد، در گام دوم کارخانه ای برای تولید محتوای فضای مجازی بوجود آمد تا نوجوانان بتوانند تحت حمایت و هدایت ما تولید کنند، در گام سوم هم تاکید کردیم که در نهایت بعد از این دو مرحله، در دیده شدن و مارکتینگ محتوای تولیدی نوجوانان تلاش می شود. در واقع می خواهیم سیاست گذاری را به چرخه تولیدی که در پشت آن کسب و کار وجود دارد، متصل نماییم.
امامی تصریح کرد: این به معنای درآمدزایی از آموزش نیست؛ به معنای اینست که مدلی طراحی شود که در آن نوجوانِ کنشگر بعنوان تولیدکننده حمایت شود و فضای مجازی را با تولیدات کاربر نوجوان در اختیار بگیریم و تولیدات حمایت و هدایت شده را در بسترهای مختلف منتشر نماییم.

نیاز به یک پلت فرم اختصاصی برای تولیدات کودک و نوجوان

رئیس کارگروه کودک و نوجوان مرکز ملی فضای مجازی در ادامه در رابطه با محل نمایش تولیدات این نوجوانان، بیان نمود: برای پخش این تولیدات هم به یک پلت فرم نیاز است تا تولید کننده، فروشنده، نویسنده و افراد مرتبط دیگر که در حوزه کودک و نوجوان فعال می باشند بتواند در آن فعالیت کنند. مشکل من در ابتدا با «سند صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی» در این بود که نگاه کسب و کاری (بیزینسی) به این حوزه وجود نداشت، چونکه اگر بعنوان یک کسب و کار باشد، چرخه آن به شکل خودکار می چرخد. البته که من از همان روز اول ورود به مرکز ملی فضای مجازی مدلی که عرضه دادم بر اساس نگاهم به بخش خصوص بود چونکه این نگاه در قسمت خصوصی جواب می دهد.

مخاطب نوجوان به سراغ صدا و سیما می رود؟
او افزود: من تهیه کننده صدا و سیما هستم و سال ها در این فضا کار کرده ام، اما مشکلی که با نوع برنامه سازی در صدا و سیما دارم در اینست که در حالی که پلت فرم ها در حال رشد و جذب مخاطب هستند، صدا و سیما مدام در حال از دست دادن مخاطب، بخصوص تماشاگر نوجوان است. صدا و سیما باید نوع برنامه سازی را تغییر دهد چونکه امروز نوجوانان تعامل کننده اند و بنابراین باید بشکلی سراغ تولید محتوا با آنها رفت که تصمیم بگیرند با صدا و سیما تعامل کنند.
این تهیه کننده و برنامه ساز، اضافه کرد: نباید این نکته را فراموش نماییم که نوجوان امروز جستجوگر است، برای محتوای بهتر زمان می گذارد و وقت خویش را تلف نمی نماید. بنابراین اگر نتوانیم نظر او را جلب نماییم، سراغ بهترین پلت فرم های داخلی و خارجی می رود و به سادگی محتوای ضعیف یا متوسط را رها می کند.
او ضمن اشاره به این که حتما نیاز نیست برای جذب نوجوانان محتوای مستهجن تولید شود، اظهار نمود: بعنوان مثال من بعنوان یک تهیه کننده برنامه ای به نام «برپا» را در شبکه نهال روی آنتن می برم که فصل جدید آن پاییز ۱۴۰۳ پخش می شود و در رابطه با پیشرفت ها و دستاوردهای علمی و صنعتی ایران است. ما «برپا» را با همراهی نوجوانان ساختیم و چون خود آنها در روند برنامه دخیل هستند و شوخی هایی از جنس خودشان در آن وجود دارد، در نهایت با کار متفاوتی رو به رو شدیم بشکلی که یکی از نخستین کاوشهای تلوبیون در حوزه کودک به «برپا» اختصاص دارد.

سنت شکنی با ویدئوهای عمودی!
امامی افزود: باید بدانیم بازی بزرگی که نوجوانان بازیگران آن هستند، در فضای مجازی برپاست و این زیست بوم ادبیات و تعاملات متفاوتی دارد و به همان شکل هم تعامل را می پذیرد. نخستین کاری که در جهت تمام این موارد ذکر شده انجام دادیم برگزاری جشنواره ای برای تولید محتوای فضای مجازی نوجوانان بود که با سایر جشنواره ها متفاوت بود. نخستین تفاوت آن هم در محتوای ارسالی شرکت کننده ها بود، بشکلی که ویدیوهایی که به شکل عمودی ضبط و ساخته شده بودند را برای ما ارسال کردند که البته با مقاومت ها و اعتراض های زیادی بابت همین قاب های عمودی رو به رو شدیم، اما نوجوان هر روز در فضای مجازی با قاب عمودی سر و کار دارد و این قاب را می پسندد و ما هم باید در جهت مسیر او حرکت نماییم.

تفاوت ها را نپذیریم، دورمان می زنند!
رئیس کارگروه کودک و نوجوان مرکز ملی فضای مجازی همینطور در رابطه با نتایج به دست آمده از صدمه شناسی که در خلال حضور در این کارگروه به دست آورده است، بیان نمود: نخستین نکته ای که متوجه آن شدیم اینست که متاسفانه مسؤلان تعریف و نگاه درستی در رابطه با گروه سنی نوجوان ندارند. به همین خاطر در ابتدا دوره ای را برای تعریف و فهم گروه سنی و پرسونای نوجوان برگزار کردیم تا به شناخت درستی از نوجوان برسیم.
او ضمن اشاره به این که در بعضی سازمان ها این شناخت از گونه های شخصیتی مختلف نوجوانان وجود دارد، تصریح کرد: بعنوان مثال از ۹ تیپ شخصیتی که در جامعه می بینیم تنها به ۴ نوع آن می پردازند چونکه هزینه نپرداختن به آن ۵ گونه دیگر، کمتر از پرداختن به آن است. این درحالی است که در نهایت باید به همه گونه های شخصیتی و اخلاقی نوجوانان توجه گردد تا اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۱ شاهد آن بودیم باردیگر رخ ندهد و تازه آن موقع نگوییم که این نوجوانان کجا بودند؟ چرا آنها را ندیده بودیم؟ درحالی که نخواستیم که ببینیم.
امامی اضافه کرد: باید بدانیم که با نسل متفاوتی مواجهیم و این نوجوانان با دوره نوجوانی ما بسیار متفاوت اند. من امروز به روزترین فیلترشکن ها را از نوجوان ها می گیرم. ما آنها را محدود می نماییم، اما در عصری که هوش مصنوعی پیشتازی می کند نوجوانان ما را دور می زنند! بنابراین می گویم که باید آنها را ببینیم و طرز فکری را که وجود دارد، تغییر دهیم و از آن جایی که سرعت تغییر هم بالا است، این اتفاق مهم را نباید پشت گوش بیاندازیم.

کاری از دستمان برنمی آید، پس فیلتر می کنیم!
این تهیه کننده و برنامه ساز ضمن اشاره به این که هر زمان متوجه حرکت سریع تغییرات می شویم، سدی مقابل آن می سازیم، بیان نمود: دقیقاً هر زمان احساس می نماییم که نمی توانیم خویش را با تغییرات دنیا همراه نماییم، به شکل کلی صورت مساله را حذف می نماییم. فضای مجازی با سرعت فراوان در حرکت است؛ ما به آن نمی رسیم، پس فیلتر می نماییم و نمی دانیم با این کار تا چه اندازه راه های اثرگذاری خویش را چه در بُعد جهانی و چه در فضای داخلی می بندیم. وقتی فضای مجازی با فیلتر مواجه نباشد، سبب ایجاد رقابت می شود و سطح کیفی اپلیکیشن ها و پیام رسان های داخلی هم با رقابت بالا می رود. اما هم اکنون رقابت دیگر معنایی ندارد.
او افزود: چالش در حوزه نوجوانان هم از سر نشناختن است و از آن جایی که نمی شناسیم و تلاشی هم برای شناخت آنها نداریم، تنها راه چاره در ذهن ما فیلتر است تا بعد در رابطه با آن فکر نماییم و به چاره برسیم.

پاسخ به نیاز نوجوانان با «دیدیمون»
امامی در انتها ضمن اشاره به بررسی پلت فرم های گوناگون، بیان نمود: به دنبال این رصد و بررسی به این نتیجه رسیدیم که هیچ یک از پلت فرم ها آنطور که باید در حوزه نوجوان فعال نیستند و صرفاً کار پخش فیلم و انیمیشن را برعهده دارند. بنابراین تصمیم گرفتیم پلت فرم «دیدیمون» را تعریف نماییم. پلتفرمی که حدودا ۲ سال برای آن وقت گذاشتیم و در کنار عرضه محتوای تصویری به مخاطب مانند فیلم، سریال و انیمیشن، برای آنها بازی طراحی نموده و همینطور فضایی برای تولید محتوا از جانب کاربر ایجاد کردیم تا نوجوانان هم در این فضا تولید کننده باشند.
او اضافه کرد: این پلت فرم در آینده هم مقرر است بستری برای حضور و فعالیت بخش گسترده ای از تولیدکنندگان و خریداران محتوا باشد و همینطور از این طریق سبب دیده شدن محصول خود شود. در واقع «دیدیمون» یک باشگاه مجازی می شود که محلی برای نوجوانان و فعالان حوزه نوجوان است. همینطور یک پاتوق نوجوان هم درحال طراحی است که در کنار تماشای فیلم و رفتن به کافه، فضایی هم ایجاد شود تا محلی برای ایونت ها، مسابقات، مطالعه و درس خواندن، بازی کردن و... برای آنها باشد. البته که در نظر داریم این اتفاق در تمام شهر های ایران اجرایی شود، اما نمونه اولیه آن در تهران درحال راه اندازی است.



منبع:

1403/06/29
10:57:54
5.0 / 5
14
تگهای خبر: آموزش , آنتن , باتری , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
دوربین مداربسته

newcctv.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مداربسته محفوظ است

دوربین مداربسته مداربسته

انواع دوربین مداربسته