دستاوردی حاصل از مشاركت نهادهای دولتی و دانش بنیان ها

موفقیت دومین مأموریت قائم ۱۰۰ در مدار ۵۵۰ کیلومتری

موفقیت دومین مأموریت قائم ۱۰۰ در مدار ۵۵۰ کیلومتری به گزارش مداربسته، امروز در دومین مأموریت ماهوراه بر «قائم ۱۰۰» ماهواره «چمران-۱» با موفقیت به مدار تزریق شد و سازمان فضایی با این توانمندی که با مشارکت نهادهای دولتی و شرکتهای دانش بنیان ایجاد شده، به سمت ساخت و پرتاب ماهواره های سنجشی راداری سری «راد» و توسعه سری ماهواره های «پژوهش» با همکاری بخش خصوصی حرکت خواهد نمود.


به گزارش مداربسته به نقل از ایسنا، امروز شنبه، ۲۴ شهریور ماهواره تحقیقاتی «چمران۱» توسط ماهواره بر «قائم ۱۰۰» پرتاب شد. این ماهواره توسط گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) و با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکتهای خصوصی دانش بنیان طراحی و ساخته شده است. این ماهواره حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و مأموریت اصلی آن تست سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است.
ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه های فضایی و عملکرد زیرسامانه های ناوبری و کنترل وضعیت از مأموریت فرعی ماهواره «چمران۱» به حساب می آید.
ماهواره برهای قائم، گروهی از موشک های ماهواره بر ساخت سپاه پاسداران ایران هستند و مقرر است دسترسی سازمان فضایی ایران به مدار ۳۶ هزار کیلومتری را میسر کنند. ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، قادر به پرتاب ماهواره های با وزن ۱۰۰ کیلوگرم است. ماهواره ثریا بامداد روز شنبه، ۳۰ دی سال ۱۴۰۲ در مدار ۷۵۰ کیلومتری تزریق شد.
ماهواره ثریا که ۵۰ کیلوگرم وزن دارد، در این پرتاب طی ۱۱ دقیقه با سرعت ۷۴۷۸ متر بر ثانیه به این مدار رسید.
مهم ترین مأموریت در نظر گرفته شده برای «ثریا» بعنوان ماهواره تحقیقاتی، صحت سنجی عملکرد ماهواره بر است. ماهواره «ثریا» محصول تحقیقاتی پژوهشگاه فضایی ایران از سری ماهواره های SRI است که طراحی، ساخت و آزمون آن در سالهای گذشته انجام شده بود.
با عنایت به لزوم تست و عملکرد صحیح پرتابگر و لزوم تست برخی تجهیزات و زیر سیستم های ساخته شده در پژوهشگاه فضایی، در بازه زمانی آبان ۱۴۰۱ تا آبان ۱۴۰۲، بازطراحی، راه اندازی و تست های آن باردیگر تکرار شد تا بعنوان یک محموله تحقیقاتی برای صحت سنجی عملکرد پرتابگر قائم و برخی فناوری های ماهواره مورد استفاده قرار گیرد.
از دیگر مأموریت های این ماهواره آزمون عملکرد تعیین موقعیت ماهواره در مدار با تاکید بر گیرنده جی پی اس فضایی بومی، آزمون عملکرد مکانیزم فضایی و رهایش آرایه های خورشیدی در مدار و محاسبه سرعت آن و تکرار کل فرآیند با استفاده از تجهیزات فضایی بومی اعلام شده است.
آزمون عملکرد مجموعه تولید، تبدیل و توزیع توان در مدار با صفحات خورشیدی و بردهای بومی، آزمون عملکرد ماهواره در مدار به هنگام جدایش با استفاده از سنسورهای بومی و آزمون عملکرد تجهیزات مخابراتی در ارسال داده های وضعیت ماهواره و دریافت دستورات از زمین از دیگر مأموریت های «ثریا» است.
در ۳ بهمن ماه سال قبل سازمان فضایی اعلام نمود که اولین سیگنال ماهواره «ثریا» با موفقیت به زمین مخابره شده و زارع پور، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم حال «ثریا» را چنین تشریح کرد: سیگنال های ماهواره «ثریا» دریافت شد و حال ماهواره خوب است.
ایستگاه های زمینی سیگنال های ماهواره «ثریا» و داده های تله متری در ارتباط با سلامت زیر سامانه های تأمین انرژی، تعیین موقعیت خودکار، ارتباطی و کنترلی و پردازشگرها و... را دریافت نمودند که نشان دهنده حال خوب ماهواره است.

ساخت ماهواره های سنجشی راداری

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران ماهواره های سنجشی، اپتیکی و سنجشی راداری را انواع مختلف ماهواره ها می داند و می گوید: ماهواره های ارتباطی بر مبنای نقل و انتقال داده تقسیم بندی می شوند و هر کدام از آنها به لحاظ تکنولوژی مزایایی دارند. منظومه شهید سلیمانی یک مجموعه باند باریک است و پلت فرم آن به لحاظ سوخت و انرژی سبک تر است و کاربری آن هم در حوزه IOT است.
وی افزود: ما ماهواره «پارس-۱» را که یک ماهواره سنجشی است، با پرتابگر خارجی پرتاب کردیم و ماهواره «پارس ۲» را که نمونه پیشرفته تر «پارس-۱» است، در دستور کار داریم. «پارس-۱» از نوع ماهواره های سنجشی اپتیکی است.
سالاریه از آغاز طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی راداری «راد-۱» و «راد-۲» اطلاع داد به اظهار داشت: ماهواره های سری «راد» ماهواره های سنجشی راداری هستند که بر مبنای امواج الکترومغناطیسی کار می کنند؛ ازاین رو حتی با ابرناکی آسمان و وجود گرد و غبار هم می توانند داده برداری کنند. دقت ماهواره «راد ۱» ۵۰ متر و «راد ۲» ۲۰ متر است.

سری ماهواره های پژوهش

همکاری با بخش خصوصی و اجرای پروژه های فضایی در قسمت خصوصی، از دیگر اقدامات سازمان فضایی است که در این خصوص سری ماهواره های «پژوهش» در پژوهشگاه فضایی تعریف شد که فرآیند مناقصه برخی از آنها در سال ۱۴۰۲ و تعدادی در ۱۴۰۳ انجام شده و مناقصه سری ماهواره های پژوهش ۱ تا ۴ به نتیجه رسیده است. براساس اعلام رئیس سازمان فضایی ایران، منظومه های دیگر سری «پژوهش» تا آخر سال ۱۴۰۳ مشخص خواهد شد.

پرتاب ظفر با پرتابگر خارجی

رئیس سازمان فضایی ضمن اشاره به تکمیل پروژه های سالهای گذشته، اظهار داشت: نمونه کیفی و نمونه پروازی ماهواره های «ناهید-۲» و «طلوع-۳» که پارسال رونمایی گردید، بلوک انتقال مداری «سامان-۱» و ماهواره ظفر همچون پروژه هایی هستند که تکمیل شده اند.
وی از پرتاب ماهواره «ظفر-۲» و «طلوع» اطلاع داد و اظهار داشت: این دو ماهواره در آذر و دیماه سالجاری با پرتابگر خارجی پرتاب خواهند شد.
سالاریه ضمن اشاره به تعریف پروژه های جدید اظهار داشت: از بین دو ماهواره سنجشی پارس ۲ و ۳ که کارهای آن در حال انجام می باشد، ماهواره پارس ۲ با دقت تصویربرداری ۸ متر سیاه و سفید و ۴ متر رنگی خواهد بود و دقت تصویربرداری آن دو برابر بهتر از نمونه قبلی است.
وی افزود: «پارس ۲» در مرحله ساخت است و سال جاری از آن رونمایی می نماییم.

ایران در انتظار ۸ پرتاب فضایی

رئیس سازمان فضایی با تکیه بر این که ۶ تا ۸ پرتاب داخلی و خارجی امسال داریم، اظهار داشت: دو پرتاب مهم داخلی پیش رو داریم که یکی از آنها بلوک انتقال مداری «سامان-۱» و دیگری یک ماهواره تحقیقاتی است که امسال پرتاب خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ماهواره تحقیقاتی که بزودی پرتاب می شود، در ارتباط با بخش دولتی و سازمان فضایی می شود، افزود: علاوه بر آن ماهواره های «طلوع ۳» و «ظفر ۲» با پرتابگر خارجی در آذر و دیماه ۱۴۰۳ پرتاب می شوند.
سالاریه افزود: همینطور ۲ و ۳ پرتاب داخلی دیگر هم در پاییز و زمستان صورت می گیرد که محموله و جزئیات آن در زمان مقتضی اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان فضایی با اشاره به اینکه ماهواره «پارس ۲» بزودی پرتاب می شود، اظهار داشت: این ماهواره نسخه ارتقاء یافته ماهواره «پارس-۱» است و در الگوریتم های مدیریت داده تغییراتی در آن انجام شده است.

توسعه کپسول زیستی

رئیس سازمان فضایی ایران توسعه کپسول های زیستی را از دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان در دولت سیزدهم ذکر کرد و اظهار داشت: حوزه فضایی به غیر از توسعه علوم و اکتشافات فضایی، شاخه های مختلف دیگری دارد که یکی از آنها توسعه کپسول های زیستی است.
وی با اشاره به اینکه نمونه ارتقاءیافته کپسول زیستی که پارسال پرتاب شد، در دستور کار است، اظهار نمود: ساخت کپسول ۱۵۰۰ کیلوگرمی در پژوهشگاه هوافضا وابسته به وزارت علوم در فاز طراحی قرار دارد.


1403/06/24
12:21:32
5.0 / 5
158
تگهای خبر: الكترونیك , الگوریتم , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
دوربین مداربسته

newcctv.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مداربسته محفوظ است

دوربین مداربسته مداربسته

انواع دوربین مداربسته