مسیر کوتاه و قیمت نجومی تاکسی های اینترنتی!

مسیر کوتاه و قیمت نجومی تاکسی های اینترنتی! به گزارش مداربسته، وجود تاکسی های اینترنتی همچون سرویسهای مطلوب برای جابه جایی متقاضیان در شهر محسوب می شوند اما ارائه این خدمات اینروزها با چالش هایی همچون افزایش قیمت و تعرفه کرایه ها و در نتیجه نارضایتی مسافران همراه شده است، مسئله ای که با عنایت به مشخص نبودن متولی دقیق این حوزه، انتظار می رود هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.


به گزارش مداربسته به نقل از ایسنا، امروزه تکنولوژی و فناوری بر نحوه رفت و آمد شهروندان هم تاثیر گذاشته است چونکه با در دسترس بودن خدمات تاکسی اینترنتی، مردم می توانند در هر زمان و هر مکان تاکسی رزرو کنند و دیگر مجبور نیستند برای این کار ساعت ها در انتظار باشند. برای آشنایی بیشتر باید گفت اصطلاح «تاکسی اینترنتی» معمولا به استفاده از فناوری آنلاین و اینترنت برای عرضه خدمات تاکسی یا حمل و نقل اشاره دارد.

پرداخت هزینه به روش های مختلف، دسترسی شبانه روزی به تاکسی اینترنتی، اطلاع از مدت زمان سفر، پشتیبانی و حفظ امنیت سفر و کارآفرینی برای رانندگان همچون مزیت هایی است که تاکسی های اینترنتی در مقایسه با تاکسی های قدیمی برخوردار می باشند.

اما شاید مهم ترین خصوصیت که سبب تمایز این سرویس با روش سنتی می شود را بتوان در دسترس بودن ۲۴ ساعته تاکسی های اینترنتی دانست؛ در واقع سیستم آنلاین ۲۴ ساعته این امکان را به رانندگان داده که در هر ساعتی از شبانه روز کار کنند و در مقابل مسافران هم به همین منوال در هر ساعتی بتوانند درخواست خودرو را ثبت و در اولین فرصت به مقصد خود برسند؛ برخلاف سیستم مدرن حمل و نقل مسافر که تعداد انگشت شماری از تاکسی های قدیمی شبانه روزی کار می کردند.

با وجود آن که در شروع راه تاکسی های اینترنتی تا حد بسیاری توانستند رفت و آمد شهروندان را تسهیل کنند اما وجود برخی نارضایتی ها از جانب شهروندان و مسافران فعالیت آنها را زیر ذره بین برده است که هشداری برای آنها به حساب می آید.

به طور مثال اواخر سال قبل به دنبال گلایه کاربران گزینه عجله دارم با پیگیری های سازمان تعزیرات حکومتی از تاکسی های اینترنتی حذف شد که بعد از آن قیمت و کرایه ها افزایش یافت. البته بعد از این مورد سازمان تعزیرات نسبت به کاهش سرویس یا افزایش قیمت تاکسی های اینترنتی اخطار داد که مصداق تخلف است و از مردم درخواست نمود اگر با این مسائل مواجه گشتند با سامانه ۱۳۵ تماس و اعلام شکایت کنند.

اما اینروزها بخشی از نارضایتی ها به عدم تعادل قیمت و کرایه های مربوط می شود؛ بگونه ای که مسافران اعلام می کنند مسیر نسبتا طولانی که تا چند ماه قبل قیمت مناسبی داشت، با کرایه دو الی سه برابر افزوده شده است. موضوعی که به قول مسافران برای مسیرهای نزدیک که انتظار می رود کرایه و هزینه کمتری دریافت شود هم صدق می کند و براین باورند درصورت تداوم این روند اقبالی که نسبت به تاکسی های اینترنتی وجود داشت امکان دارد خدشه دار شود.

لزوم مشخص شدن یک متولی مشخص برای تاکسی های اینترنتی


اگرچه بخشی از رخداد چنین مساله ای به تاکسی های اینترنتی بازمی گردد اما مشخص نبودن متولی برای قیمت گذاری هم در این حوزه هم تأثیرگذار است. به صورت مثال عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خرداد ماه اعلام نموده است در جایگاه کلان، وزارت کشور باید تدبیری بیاندیشد که اختیارات و سازوکار نظارت شهرداری ها بر تاکسی های اینترنتی بگونه ای باشد که کارکرد ملی شرکت ها را مبتلا به اختلال نکند.

وی اعتقاد دارد این که نظارت شورا و شهرداری بر تاکسی های اینترنتی در این دوره از مدیریت شهری به نتیجه برسد، امکانپذیر است؛ اما مساله این بوده که شرکتهای اینترنتی در مقیاس ملی در تمام شهرها خدمات عرضه می کنند. اگر قرار باشد به ازای هر شهر، نظارت بر شرکتهای تاکسی های اینترنتی شکل بگیرد مدل نظارتی متفاوت و متناسب با شرایط آن شهر شکل خواهد گرفت و این پرسش پیش می آید که شرکت اینترنتی با کدام بخش باید هماهنگ باشد؟ باید شرایط شرکتهای تاکسی اینترنتی را هم در نظر بگیریم؛ ما نمی گوییم قائل به این نیستیم که شهرداری ها باید به این تاکسی ها نظارت کنند اما چگونگی آن هنوز مشخص نشده است.

در این راستا یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است انتظار می رود سازمان تاکسیرانی متولی نظارت بر تاکسی های اینترنتی شود تا دیگر شاهد قیمت گذاری های سلیقه ای در این عرصه نباشیم. باید بپذیریم که متولی هر صنفی باید یک مجموعه باشد، در حالی که ما سازمان تاکسیرانی در کشور داریم اما این سازمان مجوز نظارت بر تاکسی های اینترنتی را نداشته باشد چگونه انتظار داریم قیمت گذاری ها هم به درستی صورت گیرد؟

بر این اساس به عقیده تحلیل گران، اگر می خواهیم وضعیت تاکسی های اینترنتی در سطح کشور سامان پیدا کند، ضروری است که متولی این حوزه در سطح کشور یک دستگاه باشد. تاکسی اینترنتی تعریف دارد، اما برابر ضوابط سازمان تاکسیرانی نمی تواند بر قیمت گذاری این بخش ورود پیدا کند.

در نتیجه این سوال وجود دارد که آیا برای ساماندهی تاکسی های اینترنتی ضروری است که متولی این بخش سازمان تاکسیرانی کشور شود؟ آیا متولی گری چند بخشی بساط نابسامانی قیمتها را درست کرده و سبب شده نظارت دقیقی در این عرصه صورت نگیرد؟




1403/05/30
11:20:12
5.0 / 5
300
تگهای خبر: آنلاین , امنیت , اینترنت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
دوربین مداربسته

newcctv.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مداربسته محفوظ است

دوربین مداربسته مداربسته

انواع دوربین مداربسته