قلقلک دادن موش ها برای کشف مرکز بازی در مغز!
مداربسته: مداربسته: دانشمندان موش ها را قلقلک دادند تا «مرکز بازی»(Play Spot) در مغز را کشف کنند.
به گزارش مداربسته به نقل از ایسنا و به نقل از اس ای، دانشمندان ممکنست با مهار قسمتی از ساقه ی مغز موش ها مرکز بازی مغز را پیدا کرده باشند.
بازی برای حیوانی مثل موش چقدر مهم است؟
باید اظهار داشت که می تواند به اندازه ی نفس کشیدن برای آنها ضروری باشد. زمانی که دانشمندان قشر مغز موش ها که مرکز پردازش اطلاعات است را برداشتند، این حیوانات همچنان درگیر دعواهای ساختگی بودند. این رفتاری است که با عمل بازی در جوندگان مرتبط می باشد. دعواهای ساختگی(mock fighting) شامل اجرای رفتارهای جنگی بدون قصد لطمه رساندن است که با هدف سرگرمی به انجام می رسد.
پژوهشگران مرکز علوم اعصاب محاسباتی برنشتاین (Bernstein) برلین در یک مطالعه ی جدید که در مجله ی Neuron انتشار یافت، برای یافتن مرکز کنترل بازی در زیر قشر مغز آغاز به کاوش کردند.
آنها با قلقلک دادن موش ها، فعالیتی که خیلی از حیوانات به آن واکنش مثبت نشان می دهند و با مشاهده ی بازی های جنگی آنها یک نقطه در ساقه مغز به نام ماده خاکستری اطراف مجرا(PAG) شناسایی نمودند. این بخش به عنوان اولیه ترین بخش مغز، تنفس را کنترل و درد را تعدیل می کند. این ساختار تونل مانند به عنوان یک رله دو طرفه عمل می کند که اطلاعات را بین ساقه ی مغز و قشر جلویی مغز ردوبدل می کند. خاموش کردن این بخش موجب شد که بازی موش ها با سایر موش ها و انسان ها به شدت کم شود.
ناتالی گلولی(Natalie Gloveli)، نویسنده ی اصلی این مطالعه از دانشگاه هومبولت برلین می گوید: ما تصور می نماییم که بازی کردن برای مدت طولانی وجود داشته است، برای اینکه گونه های زیادی از حیوانات این کار را انجام می دهند. این چیزی است که کاملا[از نظر تکاملی] حفظ شده است.
گلولی می افزاید که تحقیقات گذشته خیلی از نواحی دیگر مغز را پیدا کرده است که رفتار بازی موش ها را تعدیل می کنند و تغییر می دهند. اما یافته های جدید تیم او نشان میدهد که ماده خاکستری اطراف مجرا برای بازی و احساس قلقلک لازم است.
دانشمندان قبل از این نشان داده اند که موش ها حتی بدون قشر مغز که بیرونی ترین لایه این اندام است و با فرآیندهای سطح بالاتر همچون حافظه، زبان و فکر مرتبط می باشد، همچنان رفتار بازیگوشی خودرا حفظ خواهند کرد.
برای یافتن ساختارهای عصبی خاص در رابطه با بازی، گلولی و همکارانش تصمیم گرفتند بر روی مغز میانی تمرکز کنند.
سرجیو پلیس(Sergio Pellis)، عصب شناس دانشگاه لثبریج در آلبرتا، از این یافته ها شگفت زده شد.
پلیس که در مطالعه اخیر شرکت نداشت، می گوید: انتظار داشتم که ماده خاکستری اطراف مجرا جالب باشد، اما نه چندان جالب. واضح است که این ناحیه کاری بیش از انتقال اطلاعات انجام می دهد.
پلیس می گوید که ماده خاکستری اطراف مجرا طیف وسیعی از عملکردهای شناخته شده در حیوانات مختلف را بر عهده دارد. به عنوان مثال، بطور قابل توجهی در تنظیم درد و رفتار جنگ یا گریز نقش دارد. گلولی خاطرنشان می کند که تشخیص این که آیا بازی نیز یک پاسخ اساسی برای بقا است، دشوار است.
او می گوید: این مفهومی فوق العاده جالب برای فکر کردن است، برای اینکه همه ی ما باتوجه به تجربه شخصی می دانیم که چقدر بازی برای انسان غریزی است. مطالعات نشان داده اند که بازی در سلامتی کودک نقش اساسی دارد.
مطالعات روی بازی در مغز قبل از این بسیار پیچیده تر بود.
دانشمندان از یک الکترود و سیم کاشته شده بر روی موش های جوان استفاده می کردند، اما در حین بازی، حرکت آنها موجب اختلال در ضبط فعالیت مغز می شد.
در این مطالعه جدید، پژوهشگران به موش ها داروهای موسکیمول(muscimol) و لیدوکائین که ناحیه ی مورد نظر در ماده خاکستری اطراف مجرا را مهار می کنند، دادند. سپس فعالیت عصبی مربوطه را قبل، در حین و پس از قلقلک دادن موش ها ثبت کردند.
وقتی ماده خاکستری اطراف مجرا غیرفعال بود، موش ها تا حد زیادی از جنب وجوش خودداری کردند. نتایج نشان میدهد که این منطقه ماده خاکستری اطراف مجرا می تواند برای بازی بسیار مهم باشد. اما گلولی می افزاید: ما نمی گوییم که ماده خاکستری اطراف مجرا جایی است که بازی آغاز می شود و پایان می یابد. اما در قسمتی از مداری از سایر نواحی مغز درگیر است.
مارگارت مک کارتی (Margaret McCarthy)، عصب شناس در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند که در این تحقیق شرکت نداشت، می گوید: در این مطالعه فقط از موش های نر استفاده شد که یک محدودیت قابل توجه است. او امیدوار است که مطالعات بعدی شامل موش های ماده باشد که به طرز گوناگونی در فعالیت ها شرکت می کنند و نرخ متفاوتی از بازی دارند.
در صورتیکه مک کارتی و پلیس می گویند که این مطالعه گام مهمی به جلو است، آنها اضافه می کنند که دانشمندان مطمئن نیستند که چگونه این تحقیقات از جوندگان به انسان ها تعمیم داده می شود. بازی همین طور یک مفهوم نامفهوم و اندازه گیری آن مبهم است و تعدادی از کارشناسان می گویند که تعریف آن در حیوانات دیگر دشوار است.
ما نمی توانیم از موش بپرسیم که آیا درحال خندیدن هستی؟ آیا این حس قلقلک دادن دارد؟ آیا احساس خوبی دارد؟ ما باید آنرا از چیزهایی که می دانیم استنباط نماییم، مانند این که وقتی خوشحال هستند چه صداهایی تولید می کنند که وقتی خوشحال نیستند، تولید نمی کنند.
پلیس می گوید حتی اگر تشخیص حالات عاطفی در حیوانات سخت باشد، اما می تواند منجر به یافته های «شگفت انگیزی» شود که می تواند پژوهشگران را به اساس بازی نزدیک تر کند.
منبع: newcctv.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب