نخستین کشتی آمونیاکی جهان سال جاری به آب انداخته می شود
مداربسته: به گزارش مداربسته، یک استارتاپ آمریکایی می خواهد سال جاری نخستین کشتی جهان را که با نیروی آمونیاک حرکت می کند، راهی دریا کند.
به گزارش مداربسته به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، شرکت آموگی(Amogy) مستقر در بروکلین آمریکا یک هدف بلندپروازانه برای خود تعیین کرده است تا نخستین کشتی جهان را که از آمونیاک نیرو می گیرد، پیش از پایان سالجاری به نمایش بگذارد.
در بیانیه مطبوعاتی این استارتاپ آمده است که این شرکت در صورت موفقیت می تواند عرضه کشتی های تجاری از این نوع را در سال آینده آغاز کند.
به علت گسترش وسایل نقلیه زمینی سبز و توسعه خودرو های برقی و هیبریدی، دنیای حمل و نقل دریایی در تنگنا قرار گرفته است. این صنعت که مسئول ۳ درصد از انتشار کربن در جهان است، مشتاق است به یک وسیله حمل و نقل سبزتر روی آورد. با این وجود، فناوری های موجود مانند باتری های الکتریکی امروزی نمی توانند از حمل و نقل طولانی مدت دریایی پشتیبانی کنند.
اینجاست که آمونیاک بعنوان یک سوخت جایگزین و امیدوارکننده مطرح می شود، اما ابتدا باید خویش را ثابت کند.
توسعه کشتی های آمونیاکی تا سال ۲۰۵۰
هدف استارتاپ آموگی که در سال ۲۰۲۰ تأسیس شده است، کربن زدایی از حمل و نقل سنگین دریایی با راهکارهای انرژی با چگالی بالا مبتنی بر آمونیاک است.
این شرکت سال قبل نشان داد که چطور می توان ماشین آلات سنگین مانند تراکتور و کامیونت را با نیروی آمونیاک تأمین کرد و الان چشمان خویش را معطوف به نمایش فناوری خود در وسایل نقلیه دریایی کرده است.
آموگی ابتدا با یک کشتی یدک کش آغاز به کار کرده است. در حالیکه یک کشتی یدک کش امکان دارد نخستین چیزی نباشد که هنگام بحث در مورد کشتی های دریایی به ذهن خطور می کند، اما بخش مهمی از صنعت کشتیرانی است که اغلب برای کشیدن کشتی های بزرگ در دریا استفاده می شود.
قایق انتخابی آموگی در سال ۱۹۵۷ ساخته شده است و از ژنراتورهای دیزلی برای تأمین انرژی موتورهای الکتریکی خود استفاده می نماید. این شرکت می خواهد ژنراتور دیزلی آنرا با یک ژنراتور آمونیاکی جایگزین کند.
چیزی که این کشتی را منحصر به فردتر می کند اینست که این ژنراتور یک مگاواتی سه برابر خروجی بیشتری را نسبت به نمونه مورد استفاده برای کامیونت ها دارد.
باآنکه آموگی قبلاً از آمونیاک بعنوان سوخت احتراقی بهره برده بود، اما برای این نمایش می خواهد این آمونیاک را به هیدروژن و نیتروژن تجزیه کند تا بتوان از آن در یک پیل سوختی برای تولید برق و نیرو دادن به موتورهای الکتریکی بهره برد.
آمونیاک امکان دارد به اندازه گازوئیل، تراکم انرژی نداشته نباشد، اما احتراق آن منجر به انتشار کربن نمی گردد. البته هم اکنون تولید آن یکی از منابع انتشار گازهای گلخانه ای است، اما تلاش ها برای تولید آمونیاک سبزتر در حال انجام می باشد که بزودی به بار می نشیند.
برنامه های این شرکت برای رونمایی از نخستین کشتی مجهز به آمونیاک در جهان می تواند توسط شرکتهای دیگری که قبلاً برای انجام همین کار و ثبت این رکورد به نام خود کوشیده اند، خنثی شود.
پیش از این گزارش شده بود که یک شرکت می خواهد یک کشتی ۷۵ فوتی را با استفاده از آمونیاک تغذیه کند. این شرکت معروف به Fortescue Future Industries برای خود سال ۲۰۲۲ را هدف قرار داده بود که موفق به تحقق آن نشد.
در نهایت چندان مهم نیست چه کسی و کدام شرکت این رکورد را به نام خود ثبت خواهد کرد، بلکه آنچه مهم می باشد برآورده کردن نیاز روز به نوآوری های مختلف برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در حمل و نقل دریایی است. اگر بخواهیم تا سال ۲۰۵۰ یا پیش از آن به هدف مهم انتشار صفر کربن دست یابیم، هر کمکی از هر شرکتی کمک کننده خواهد بود.
منبع: newcctv.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب