تولید شیشه نانویی ضد بخار ایرانی برای هواپیماهای داخلی مداربسته: یک شرکت فناور داخلی موفق به طراحی و تولید شیشه های نانویی ضد بخار کرده است که هم اکنون در هواپیماهای داخلی استفاده می شود. به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، یکی از اشکالات موجود در هواپیماهای تجاری، تولید و تامین شیشه های هواپیما در بخش کابین خلبان و کابین مسافر است. این شیشه ها به سبب طراحی پیچیده و پوشش های نانومتری تا حالا تنها توسط پنج کشور دنیا تولید می شدند. مواد مورد استفاده در طراحی و ساخت بخش های مختلف هواپیما مانند بدنه، ساختمان داخلی و شیشه های مورد استفاده در کابین خلبان و کابین مسافران خواص مشخصی دارند. ساختار هواپیماها، باتوجه به ارتفاع زیاد پرواز (حدود ۳۵۰۰۰ پا) و فشار پایین در این ارتفاع در مقایسه با سطح زمین، باید به شکلی طراحی و مهندسی شود که بتوانند هنگام پرواز فشار مناسب برای انسان را در کابین تامین کنند. از این رو اختلافی میان فشار هوای داخل و خارج هواپیما به وجود می آید که حتی می تواند منجر به از هم پاشیدن اجزای آن شود. شیشه ها بعنوان یکی از بخش های مهم در طراحی هواپیما، باید به صورتی ساخته شود که با پرواز هواپیما در ارتفاع و قرارگیری در دماهای حتی زیر صفر، بتواند فشار وارده را تحمل کرده و ترک نخورد و نشکند. جنس شیشه های کناری و جلوی هواپیما باتوجه به میزان فشاری که تحمل می کنند، متفاوت می باشد. از آنجائیکه شیشه جلوی هواپیما یا شیشه کابین خلبان فشار بیشتری را باید تحمل کند، پنجره های کابین خلبان را همراه با سه تا پنج لایه از جنس شیشه، آکریلیک، کربن، پلاستیک و موادی دیگر می سازند. این شیشه ها ساختاری شبیه شیشه های چندلایه و لمینت دارند و در صورت برخورد جسم خارجی (مثلاً پرندگان) خرد نمی شوند و ممکنست تنها ترک بردارند. تفاوت دیگری که شیشه های جلوی هواپیما با شیشه های کناری دارند، شفافیت شیشه و خنثی کردن نور خورشید است. شفافیت شیشه های کابین خلبان باید طوری باشد که خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد. یکی دیگر از خواص مهم شیشه کابین خلبان ایجاد نشدن بخار آب در سطح آن است؛ چونکه به کاهش قدرت دید خلبان منجر و امکان ایجاد خطر منجر می شود. امروزه با اعمال تعدادی از پوشش های دارای اجزای نانومتری، می توان به ممانعت از ایجاد لایه بخار در سطح شیشه کابین خلبان کمک کرد. چنین پوشش هایی اثراتی مخرب بر میزان عبور و یا پراکندگی نور برخورد کرده به شیشه هواپیما وارد نمی کنند. این شرکت فناور ایرانی توانسته است با بهره گیری از پوشش نانومتری شیشه هواپیما تولید نماید. این شیشه از تشکیل بخار جلوگیری می کند و بر طبق اطلاعات انتشار یافته هم اکنون هواپیمایی کارون، آسمان، ایران ایر، قشم، وارش و پویا از محصولات این شرکت داخلی استفاده می نمایند. شیشه های نانویی این شرکت در هواپیماهای C۱۳۰، بوئینگ ۷۰۷، فوکر ۵۰، فوکر ۲۷ و فوکر ۱۰۰ استفاده می شود و هم اکنون روی ساخت شیشه های نانویی جهت استفاده در هواپیماهای ایرباس کار می کند.